Jste zde:
Havarijní plány - vyhláška č. 450/2005 Sb. účinná již téměř rok a půl
15.10.2007
Vyhláška MŽP č. 450/2005 Sb., o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých následků je v platnosti je v účinnosti něco přes rok (přesně od 1.5. 2006) a dle jejích požadavků již mnohé podniky zpracovaly "Havarijní plán". Vyhláška, jejíž budoucí existenci dlouhou dobu od roku 2001 avizoval pouze zákon č. 254/2001 Sb., o vodách v §39, přesto v některých směrech vyžaduje zpřesňující výklad. Tohoto faktu si byl vědom i Odbor ochrany vod MŽP, a tak po roční účinnosti této vyhlášky a zveřejnil některé vysvětlující informace a doporučení:
- vyhláška oproti vodnímu zákonu zpřesňuje určení stavu, kdy je nutné zpracovat havarijní plán. Významné zpřesnění spočívá zejména v kvantitativních údajích uvedených v §2, písm. b) a písm. c) vyhlášky, tedy v podstatě "limitní" hodnoty pro zacházení se závadnými látkami ve větším rozsahu, nebo zacházení se závadnými látkami , které je spojeno se zvýšeným nebezpečím pro povrchové nebo podzemní vody
- Vyhláška řeší povinnost zpracovávat havarijní plán i pro území, na kterém je prováděna stavba velkého rozsahu (ucelené provozní území) - např. stavba mostu nebo dálnice apod. (viz §2, písm. f), § 6, odst. 3 vyhlášky)
- Vyhláška také definuje specifika havarijního plánu pro dopravu
závadných látek: §2, písm.f) - …"uceleným
provozním územím se rozumí technická základna, servisní a
manipulační místa používaná jejich provozovatelem";
§6, odst. 2 - …"podkladem pro havarijní plán
je zejména okruh běžně manipulovaných nebo skladovaných závadných
látek"; § 6, odst. 6 - …"jsou-li v
uceleném provozním území pro dopravu závadných látek manipulovány
nebo skladovány závadné látky, které nejsou uvedeny v seznamu
závadných látek v havarijním plánu, zašle provozovatel tohoto
uceleného provozního území vodoprávnímu úřadu obratem podklady
uvedené v odst. 2".
Tyto požadavky reagují na potřebu dopravců přepravovat závadné látky průběžně bez časových prodlev, mnohdy ze dne na den. Současně je nezbytné dbát na hledisko bezpečnosti a předběžné opatrnosti a proto je tímto dána příslušnému vodoprávnímu úřadu možnost vyhodnocení situace, tj. rizik, které může přinést doprava závadné látky, blíže nespecifikované v havarijním plánu. Pochopitelně řidič musí být vybaven příslušnými dokumenty k dané látce a musí být dodržena pravidla o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí. - Preventivní kontrolní systém (§3, odst.2
vyhlášky) je věcí trvalého charakteru, vyplývající již z
vodního zákona. Není na místě, aby uživatelé závadných látek -
např. v oblasti zemědělství, vyčkávali na vyžádání takových
opatření ze strany vodoprávního úřadu či České inspekce životního
prostředí (čímž není zpochybněno právo těchto úřadů tak činit,
uznají-li za vhodné). MŽP doporučuje vodoprávním úřadům vyžádat si
v rámci schvalování havarijního plánu doložení posledního
prověření zkoušek těsnosti u nádrží, což je
vlastně přenesený požadavek na uživatele závadných
látek/zpracovatele havarijního plánu mít tyto doklady k
dispozici.
Tento požadavek se netýká jen, ale přesto zejména podniků v sektoru zemědělství, kdy závadné látky, se kterými tyto podniky nejčastěji nakládají (silážní šťávy, průmyslová a statková hnojiva a jejich tekuté složky, atd.) jsou podle přílohy č.1 vodního zákona nebezpečnými látkami ve vztahu k vodám (položka č.8 - látky, které mají nepříznivý účinek na kyslíkovou rovnováhu). Proto není dle MŽP u podzemních nádrží postačující sledovat případný únik závadných látek pouze senzorickou kontrolou. Není správné používat v havarijních plánech pojem senzorické "měření", neboť smyslově (ať vizuálně nebo čichovou zkouškou) nelze nic měřit kvantitativně, ale jedná se o vskutku, tak jak je ve vyhlášce uvedeno, o senzorické nebo-li smyslové pozorování, případně kontrolu. - V případě, že podnik jako uživatel závadných látek spadá též pod zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií (minimální povinnosti vedení evidence nebezpečných chemických látek a zařazení/nezařazení podniku do příslušné kategorie) a má povinnost zpracovat havarijní plán dle tohoto zákona, je vyhláškou v §4 a 6,odst.4 stanoveno následující. Podnik může využít bezpečnostních listů pro používané závadné látky a může zahrnout do havarijního plánu vypracovaného podle vodního zákona a vyhlášky č. 450/2005b Sb. pouze ty náležitosti uvedené v §5 této vyhlášky, které havarijní plán vypracovaný dle 59/2006 Sb. neobsahuje.
- Vyhláškou je jednoznačně stanoveno, že havarijní plán schvaluje ROZHODNUTÍM příslušný vodoprávní úřad (požadavek §6 odst. 1), tj. obecní úřad obce s rozšířenou působností. V případě, že uživatel závadných látek žádá o vydání integrovaného povolení podle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování…, vydává rozhodnutí příslušný krajský úřad. Pro formu rozhodnutí lze najít oporu např. v §126, odst.5 vodního zákona, což prakticky znamená, že pokud uživatel závadných látek spadá pod zákon o integrované prevenci, je povinen havarijní plán podle této vyhlášky zpracovat, ale neschvaluje ho příslušný vodoprávní úřad, ale krajský úřad.
- K otázce účinnosti vyhlášky a úpravy stávajících havarijních plánů platí, že pokud nastanou u uživatele závadných látek nové skutečnosti, které je třeba uvést do havarijního plánu, musí být aktualizovány a je doporučeno aktualizovat celý havarijní plán tak, aby odpovídal této vyhlášce č. 450/2005 Sb. (požadavky §6 odst. 6). V ostatních případech se MŽP doporučuje, aby havarijní plány byly upraveny, případně dopracovány tak, aby s touto vyhláškou byly v souladu, ale jako povinnost to stanoveno není. Může tedy doběhnout doba platnosti stávajících havarijních plánů odpovídající k nim vydanému rozhodnutí vodoprávního úřadu o schválení plánu.
- k podmínkám používání odmašťovacích a emulgačních přípravků při zneškodňování některých havárií (požadavky §10 odst. 3 vyhlášky) bylo zpracován metodický pokyn OOV MŽP (http://www.mze.cz/attachments/metod_pok_4.pdf).

Aktuality
- 17.3.2016 Zajímají vás tyto informace?
- 19.1.2011 Prioritní odvětví pro přijetí referenčních dokumentů EMAS
- 29.12.2010 Nařízení EMAS ve formátu MS Word
- 30.11.2010 Nepřímé environmentální aspekty a veřejný sektor
- 10.10.2010 EMAS je oproti ISO 14001 napřed
- 3.8.2010 Jak aplikovat základní LCA standardy na organizace?
- 4.8.2009 „Bateriová“ novela zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech byla schválena
- 8.6.2009 ISO 14050 - slovník environmentálního managementu
- 5.6.2009 Evidence odpadů a ochrana osobních údajů
- 9.5.2009 Nařízení EU k ekodesignu výrobků
- 4.5.2009 Norma ISO 14005 postoupila
- 31.1.2009 Identifikace právních požadavků v environmentální oblasti
- 16.4.2008 REACH - poplatky za registraci
- 17.3.2008 REACH - bezpečnostní listy chemických látek
- 3.3.2008 REACH - nařízení o registraci ... chemických látek ...
- 22.2.2008 EIA - Co přinesla novela zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí
- 12.2.2008 Nový zákon o integrovaném registru znečišťování
- 22.1.2008 Koncové technologie
- 3.1.2008 Ekodesign - změna zákona o hospodaření s energií schválena
- 5.11.2007 Novela zákona o odpadech a nařízení č.1013/2006 o přepravě odpadů
- 30.10.2007 Skončilo přechodné období IPPC - všechna zařízení musí mít integrované povolení
- 29.10.2007 Platnost povolení k vypouštění odpadních vod, která nabyla právní moci do 31.12.2001, končí 31. prosince 2007
- 22.10.2007 Kdy se může firma zdarma zbavit "odpadu"?
- 15.10.2007 Havarijní plány - vyhláška č. 450/2005 Sb. účinná již téměř rok a půl
- 1.10.2007 Novela nařízení vlády č. 61/2003 Sb. účinná od 1.10.2007 - ochrana vod
- 7.9.2007 Nařízení vlády č. 146/2007 Sb., o emisních limitech a dalších podmínkách provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší
- 29.8.2007 Problematika Základního popisu odpadu (ZPO) - kdo ho musí zpracovat?
- 15.8.2007 Metodický návod MŽP pro monitorování vlivů na životní prostředí a zdraví lidí při nakládání s odpady
- 31.7.2007 Proč EMAS určitě ano?
- 25.7.2007 Pokuty ČIŽP v oblasti nakládání s odpady
- 23.7.2007 Operační program Životní prostředí
- 17.7.2007 Novela vyhlášky Ministerstva životního prostředí č. 383/2001 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady
- 1.6.2007 Novela zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření s energií stanovuje požadavky na ekodesign energetických spotřebičů
- 25.5.2007 Etapové zavádění EMS (ISO 14005, BS 8555)
- 11.5.2007 Základní povinnosti dle zákona o prevenci závažných havárií
- 20.4.2007 Ochrana ovzduší - zvýšení limitu pro brusky z 1 kW na 100 kW
- 21.2.2007 Sdělení Komise Radě a Evropskému parlamentu - odpad a vedlejší produkty
- 15.12.2006 REACH byl schválen
- 13.12.2006 Snížení recyklačních příspěvků
- 20.9.2006 Úplné znění zákona o integrované prevenci
- 2.9.2006 E-PRTR nahradí dosud platný EPER
- 29.7.2006 Novela zákona o integrované prevenci
- 17.7.2006 Společenská odpovědnost (Social Responsibility)
- 2.7.2006 Končí platnost certifikátů ISO 14001:1997