Inovace výrobků a životní prostředí
Jednou z cest, jak posílit konkurenceschopnost podniku, je zavádění nových výrobků, služeb či technologií, které jsou mimo jiné šetrnější k životnímu prostředí. Přestože zlepšování výrobků z hlediska jejich dopadů na životní prostředí a zvyšování ekonomické prosperity podniku jsou často vnímány jako dvě protichůdné aktivity, je tomu právě naopak, protože zlepšováním environmentálních parametrů výrobku a výrobního procesu má podnik šanci zvýšit svoji konkurenceschopnost a v konečném efektu i ekonomickou efektivitu.
Zlepšování environmentálních parametrů výrobku má význam pro výrobce i spotřebitele zejména proto, že aktivním přístupem podniků v oblasti inovací výrobků a služeb je zvyšována užitná hodnota výrobku a služeb, suroviny a energie jsou využívány efektivněji, dochází ke snížení nákladů podniku na splnění požadavků legislativy zejména v oblasti odpadového hospodářství, dochází ke zlepšení image podniku a posílení vztahu se zákazníky.
Propojení tradičních postupů zaměřených na funkce a design s environmentálně orientovanou inovací výrobků a služeb dává příležitost k naplnění několika důležitých hledisek - přispívá ke zlepšení funkce a parametrů výrobků, umožňuje splnění požadavků stále se zpřísňující environmentální legislativy a přináší uspokojení požadavků stále náročnějších zákazníků.
Zákazníci se při výběru výrobků nezaměřují pouze na funkčnost, ale dávají přednost kvalitním výrobkům s nízkými provozními náklady a dlouhou životností. Jedním z významných kroků, přímo podporující realizaci inovací výrobků zaměřené na ochranu životního prostředí, je možnost využití programů environmentálního managementu (EMP) pro naplňování cílů environmentální politiky na podnikové úrovni v rámci EMS.

Nástroje a návody
- Systémy environmentálního managementu (EMS)
- Integrovaná prevence a omezování znečištění - IPPC
- Inovace výrobků a životní prostředí
- Odpadové hospodářství
- Další nástroje prevence znečištění