Nepřímé environmentální aspekty a veřejný sektor
30.11.2010
Jeden z rozdílů EMAS oproti ISO 14001 je větší důraz na tzv. nepřímé environmentální aspekty, které jsou právě typické pro organizace z veřejného sektoru (úřady, finanční instituce apod.).
Článek 2 (7) nařízení EMAS III:
nepřímý environmentální aspekt: environmentální aspekt, který může být výsledkem vzájemného působení organizace a třetích osob a může být v přiměřené míře ovlivněn organizací;
Další důležitou částí nařízení EMAS k nepřímým aspektům je Příloha I - Environmentální přezkum (úvodní environmentální přezkoumání):
...Soupis omezující se na environmentální aspekty místa a zařízení organizace není dostačující. Tyto aspekty mimo jiné zahrnují
i) problémy související s životním cyklem výrobků (design,
vývoj, balení, přeprava, použití a opakované použití/odstranění
odpadu),
ii) kapitálové investice, poskytování půjček a pojišťovací
služby,
iii) nové trhy,
iv) výběr a složení služeb (např. doprava nebo
pohostinství),
v) správní a plánovací rozhodnutí,
vi) složení nabídky výrobků,
vii) vliv činnosti organizace na životní prostředí a chování
dodavatelů a subdodavatelů.
Organizace musí být schopna prokázat, že byly určeny
významné environmentální aspekty související s jejími postupy pro
zadávání zakázek a že významné dopady na životní prostředí
související s těmito aspekty jsou zohledněny v systému řízení.
Organizace by měla usilovat o to, aby dodavatelé a ti, kdo jménem
organizace vystupují, dodržovali v rámci činností prováděných na
základě smlouvy její environmentální politiku.
V případě těchto nepřímých environmentálních aspektů musí
organizace zvážit, jak může tyto aspekty ovlivnit a jaká opatření
lze učinit ke snížení jejich dopadu na životní prostředí.
Nezapomeňme, že i nepřímé environmentální aspekty mohou být pozitivní, tedy takové, které zlepšují stav životního prostředí (pozitivní dopad). Takové pozitivní aspekty je potřeba rozvíjet a podporovat, za určitých okolností mohou být i významné - např. využívání obnovitelných zdrojů energie, využívání dešťové vody, osvěta.
Tento projekt byl vytvořen za finanční podpory SFŽP a MŽP.

Aktuality
- 17.3.2016 Zajímají vás tyto informace?
- 19.1.2011 Prioritní odvětví pro přijetí referenčních dokumentů EMAS
- 29.12.2010 Nařízení EMAS ve formátu MS Word
- 30.11.2010 Nepřímé environmentální aspekty a veřejný sektor
- 10.10.2010 EMAS je oproti ISO 14001 napřed
- 3.8.2010 Jak aplikovat základní LCA standardy na organizace?
- 4.8.2009 „Bateriová“ novela zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech byla schválena
- 8.6.2009 ISO 14050 - slovník environmentálního managementu
- 5.6.2009 Evidence odpadů a ochrana osobních údajů
- 9.5.2009 Nařízení EU k ekodesignu výrobků
- 4.5.2009 Norma ISO 14005 postoupila
- 31.1.2009 Identifikace právních požadavků v environmentální oblasti
- 16.4.2008 REACH - poplatky za registraci
- 17.3.2008 REACH - bezpečnostní listy chemických látek
- 3.3.2008 REACH - nařízení o registraci ... chemických látek ...
- 22.2.2008 EIA - Co přinesla novela zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí
- 12.2.2008 Nový zákon o integrovaném registru znečišťování
- 22.1.2008 Koncové technologie
- 3.1.2008 Ekodesign - změna zákona o hospodaření s energií schválena
- 5.11.2007 Novela zákona o odpadech a nařízení č.1013/2006 o přepravě odpadů
- 30.10.2007 Skončilo přechodné období IPPC - všechna zařízení musí mít integrované povolení
- 29.10.2007 Platnost povolení k vypouštění odpadních vod, která nabyla právní moci do 31.12.2001, končí 31. prosince 2007
- 22.10.2007 Kdy se může firma zdarma zbavit "odpadu"?
- 15.10.2007 Havarijní plány - vyhláška č. 450/2005 Sb. účinná již téměř rok a půl
- 1.10.2007 Novela nařízení vlády č. 61/2003 Sb. účinná od 1.10.2007 - ochrana vod
- 7.9.2007 Nařízení vlády č. 146/2007 Sb., o emisních limitech a dalších podmínkách provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší
- 29.8.2007 Problematika Základního popisu odpadu (ZPO) - kdo ho musí zpracovat?
- 15.8.2007 Metodický návod MŽP pro monitorování vlivů na životní prostředí a zdraví lidí při nakládání s odpady
- 31.7.2007 Proč EMAS určitě ano?
- 25.7.2007 Pokuty ČIŽP v oblasti nakládání s odpady
- 23.7.2007 Operační program Životní prostředí
- 17.7.2007 Novela vyhlášky Ministerstva životního prostředí č. 383/2001 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady
- 1.6.2007 Novela zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření s energií stanovuje požadavky na ekodesign energetických spotřebičů
- 25.5.2007 Etapové zavádění EMS (ISO 14005, BS 8555)
- 11.5.2007 Základní povinnosti dle zákona o prevenci závažných havárií
- 20.4.2007 Ochrana ovzduší - zvýšení limitu pro brusky z 1 kW na 100 kW
- 21.2.2007 Sdělení Komise Radě a Evropskému parlamentu - odpad a vedlejší produkty
- 15.12.2006 REACH byl schválen
- 13.12.2006 Snížení recyklačních příspěvků
- 20.9.2006 Úplné znění zákona o integrované prevenci
- 2.9.2006 E-PRTR nahradí dosud platný EPER
- 29.7.2006 Novela zákona o integrované prevenci
- 17.7.2006 Společenská odpovědnost (Social Responsibility)
- 2.7.2006 Končí platnost certifikátů ISO 14001:1997