Novela zákona o odpadech a nařízení č.1013/2006 o přepravě odpadů
5.11.2007
Vláda předložila do sněmovny návrh novely zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, který zpracovalo Ministerstvo životního prostředí. Novela byla zatím projednávána ve 2. čtení v obecná rozpravě, další projednávání v parlamentu je zařazeno na jejím programu od 8. 11. 2007. Nezbytnost zpracování a přijetí této novely vyplývá především z nutnosti implementace požadavků těchto předpisů Evropské unie:
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006 ze dne 14. června 2006 o přepravě odpadů
- Směrnice Rady 96/59/ES o odstraňování polychlorovaných bifenylů a polychlorovaných terfenylů (PCB/PCT)
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 850/2004 o perzistentních organických znečišťujících látkách a o změně směrnice 79/117/EHS
Kromě těchto podstatných změn návrh novely obsahuje úpravu některých dalších ustanovení zákona, která reaguje na legislativně - technické nedostatky zákona. Nařízení č. 1013/2006 o přepravě odpadů bylo přijato 14.6.2006 a vstoupilo v účinnost 12.7. 2007, kdy nahradilo předchozí nařízení Rady (EHS) č. 259/93, o dozoru nad přepravou odpadů v rámci Evropských společenství, do něj a z něj a o jejich kontrole, které upravuje část devátou zákona o odpadech. Nové nařízení vychází ze stejných principů jako dosavadní úprava s tím, že jednotlivé instituty řeší podrobněji a zpřesňuje podmínky pro jednotlivé administrativní postupy spojené s přepravou odpadů. V souvislosti s adaptací nařízení č. 1013/2006 jsou rovněž upravovány povinnosti související s vnitrostátní přepravou odpadů, které s danou problematikou úzce souvisejí. Tato úprava zákona je nutná k zajištění kontroly jakéhokoliv druhu přepravy za účelem snížit riziko nelegální přepravy odpadů. Novela zpřesňuje povinnosti oznamovatele, příjemce a státních orgánů při přeshraniční přepravě odpadů.
V roce 2006 se v ČR vyskytly mediálně více či méně známé případy nelegálního dovozu odpadů do ČR, při nichž vznikl problém, kdo bude financovat odstranění odpadů. Dle nového nařízení by v budoucnosti alespoň část nákladů (podle míry zavinění oznamovatele/příjemce) byla vymahatelná po státních orgánech země původu odpadu. Není ovšem možné vyloučit výskyt opačného případu, tj. nelegální přepravu z ČR do jiné země. To by znamenalo, že v případě neschopnosti oznamovatele nebo příjemce provést nápravu, by náklady na zpětnou přepravu do ČR musely nést podle míry zavinění oznamovatele / příjemce státní orgány ČR.
….Nařízení č.1013/2006 mimo jiné ukládá příslušnému
orgánu (MŽP) povinnost zajistit bezpečné uskladnění odpadů, pokud
jsou odpady z nedovolené nebo nedokončené přepravy zjištěny na
území ČR, až do doby jejich vrácení do země odeslání nebo do jejich
využití nebo odstranění, a dále povinnost převzít odpady z
nedovolené/nedokončené přepravy zpět do ČR namísto oznamovatele,
resp. je využít nebo odstranit namísto oznamovatele/příjemce do 30
dnů (nebo v jiné lhůtě dohodnuté mezi příslušnými orgány) ode dne,
kdy se příslušné orgány dovědí o nedovolené přepravě, není-li
možné, aby tuto povinnost splnil ve stanovené lhůtě
oznamovatel/příjemce. Této povinnosti se nemůže MŽP nijak zprostit,
a tedy je třeba, aby byla pro tyto účely vytvořena ve státním
rozpočtu dostatečná rezerva. Hlavním důvodem pro vytvoření státní
rezervy je nalézt systematické řešení pro financování nelegální
přepravy odpadů nepokryté bankovní zárukou.
….Oznamovatel přepravy odpadů je povinen převzít odpad
zpět, pokud přeprava není z nějakých důvodů dokončena nebo pokud se
zjistí, že šlo o přepravu nedovolenou. Pokud oznamovatel ani po
výzvě příslušného orgánu, tuto svoji povinnost nesplní, provede to
za něj příslušný orgán a zpětnou dopravu a alternativní naložení s
odpadem financuje právě pomocí finanční záruky.
Směrnice Rady 96/59/ES o odstraňování polychlorovaných bifenylů a polychlorovaných terfenylů (PCB/PCT) ukládá členským státům zajistit do konce roku 2010 odstranění použitých PCB a dekontaminaci, popřípadě odstranění zařízení obsahující PCB, a to co nejdříve, nejpozději však rovněž do konce roku 2010.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 850/2004 o perzistentních organických znečišťujících látkách (POP's) a o změně směrnice 79/117/EHS závazné pro státy EU od 20.5.2004 stanovuje mimo jiné v článku 7 zákona podmínky pro nakládání s odpady s obsahem vyjmenovaných persistentních organických znečišťujících látek některou z látek uvedených v příloha IV nařízení. Dosavadní znění zákona o odpadech toto a související ustanovení nařízení neadaptovalo a povinnosti v nich zakotvené tak nebyly vymahatelné.
Odpady obsahující PCDD/PCDF, PCB nebo jiné aromatické sloučeniny; polycyklické a heterocyklické organické sloučeniny, jsou považovány za nebezpečné odpady a musí se s nimi nakládat ve smyslu zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů. Až doposud však nebyla známá přesná limitní hranice nebezpečnosti odpadu, kromě ukazatele PCB. V současné době existuje evidence produkovaných odpadů PCB. Evidence je vedena za každý subjekt (společnost), který nakládá s takovým druhem odpadů a je každoročně zasílána na MŽP. Navíc probíhá souběžně inventarizace PCB, odpadů PCB a zařízení s obsahem PCB.
Nařízení č. 850/2004 o POP´s stanovuje:
- vyhrazené způsoby odstranění nebo využití odpadů POP´s v návaznosti na zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech (fyzikálně chemické zpracování, spalování na pevnině, hlavní použití jako palivo nebo jiný prostředek pro výrobu energie, s výjimkou odpadu obsahujícího PCB)
- vyjmenované odpady Katalogu odpadů v příloze V nařízení č. 850/2004 bude nutné analyzovat na přítomnost POP´s látek (MŽP nepředpokládá provádět analýzu vždy a u všech takovýchto odpadů - půjde především o odpady, které vzniknout spalováním nebo spoluspalováním odpadů v k tomu určených zařízeních)
Kapacity na odstranění POP´s
V ČR je pro odstraňování PCB, tj. POP´s vhodná spalovna nebezpečných odpadů v Ostravě, splňující legislativu ČR, resp. EU jak z pohledu zákona o odpadech, tak zákona o ochraně ovzduší. PCB lze rovněž skládkovat do koncentrace 50 mg/kg na zabezpečených skládkách nebezpečných odpadů, majících na toto odstraňování PCB souhlas krajského úřadu. Do plného provozu bylo v průběhu roku 2006 uvedeno technologické zařízení BCD - zásaditá katalytická destrukce - ve Spolaně v Neratovicích určené především pro odstranění PCDD/F a dalších POP´s látek z různých pevných matric. Poloprovozně bylo odzkoušeno zařízení pro dekontaminaci zemin kontaminovaných PCB, PAU a jinými ropnými látkami společnosti Dekonta, a.s. v Ústí nad Labem. V uplynulých letech měly rovněž některé společnosti zájem v ČR provozovat technologie a metody s využitím redukce POP´s za pomoci alkalických kovů (Na) nebo odstraňování POP´s odpadů ze použití plazmy nebo plazmového oblouku. Žádný ze záměrů nebyl dosud realizován.
Ceny za odstranění PCB v ČR a EU:
Typ odpadu/zařízení | Cena (za tunu nebo kus) |
Oleje obsahující PCB (katalogová čísla 13 01 01*, 13 03
01*)Elektrická zařízení s kapalným dielektrikem (katalogová čísla 16 01 09*, 16 02 09*, 16 02 10*) Zeminy, sutě, stavební a demoliční odpady s obsahem PCB (katalogové číslo 17 09 02*)Jiná technologická zařízení s PCB nebo odpady PCB | 25 - 55 tis. Kč/t |
Dekontaminace transformátoru, jehož náplň obsahuje PCB (včetně dodávky nové provozní náplně a odstranění náplně původní kontaminované PCB) a znovu uvedení do provozu | 100 - 200 tis. Kč/ks |
Země EU - cena za odstranění výše uvedených odpadů (dekontaminace s následným spálením, vč. dopravy do cílové země) | 100 - 200 tis. Kč/t |
Zdroj: Důvodová zpráva k návrhu zákona

Aktuality
- 17.3.2016 Zajímají vás tyto informace?
- 19.1.2011 Prioritní odvětví pro přijetí referenčních dokumentů EMAS
- 29.12.2010 Nařízení EMAS ve formátu MS Word
- 30.11.2010 Nepřímé environmentální aspekty a veřejný sektor
- 10.10.2010 EMAS je oproti ISO 14001 napřed
- 3.8.2010 Jak aplikovat základní LCA standardy na organizace?
- 4.8.2009 „Bateriová“ novela zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech byla schválena
- 8.6.2009 ISO 14050 - slovník environmentálního managementu
- 5.6.2009 Evidence odpadů a ochrana osobních údajů
- 9.5.2009 Nařízení EU k ekodesignu výrobků
- 4.5.2009 Norma ISO 14005 postoupila
- 31.1.2009 Identifikace právních požadavků v environmentální oblasti
- 16.4.2008 REACH - poplatky za registraci
- 17.3.2008 REACH - bezpečnostní listy chemických látek
- 3.3.2008 REACH - nařízení o registraci ... chemických látek ...
- 22.2.2008 EIA - Co přinesla novela zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí
- 12.2.2008 Nový zákon o integrovaném registru znečišťování
- 22.1.2008 Koncové technologie
- 3.1.2008 Ekodesign - změna zákona o hospodaření s energií schválena
- 5.11.2007 Novela zákona o odpadech a nařízení č.1013/2006 o přepravě odpadů
- 30.10.2007 Skončilo přechodné období IPPC - všechna zařízení musí mít integrované povolení
- 29.10.2007 Platnost povolení k vypouštění odpadních vod, která nabyla právní moci do 31.12.2001, končí 31. prosince 2007
- 22.10.2007 Kdy se může firma zdarma zbavit "odpadu"?
- 15.10.2007 Havarijní plány - vyhláška č. 450/2005 Sb. účinná již téměř rok a půl
- 1.10.2007 Novela nařízení vlády č. 61/2003 Sb. účinná od 1.10.2007 - ochrana vod
- 7.9.2007 Nařízení vlády č. 146/2007 Sb., o emisních limitech a dalších podmínkách provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší
- 29.8.2007 Problematika Základního popisu odpadu (ZPO) - kdo ho musí zpracovat?
- 15.8.2007 Metodický návod MŽP pro monitorování vlivů na životní prostředí a zdraví lidí při nakládání s odpady
- 31.7.2007 Proč EMAS určitě ano?
- 25.7.2007 Pokuty ČIŽP v oblasti nakládání s odpady
- 23.7.2007 Operační program Životní prostředí
- 17.7.2007 Novela vyhlášky Ministerstva životního prostředí č. 383/2001 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady
- 1.6.2007 Novela zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření s energií stanovuje požadavky na ekodesign energetických spotřebičů
- 25.5.2007 Etapové zavádění EMS (ISO 14005, BS 8555)
- 11.5.2007 Základní povinnosti dle zákona o prevenci závažných havárií
- 20.4.2007 Ochrana ovzduší - zvýšení limitu pro brusky z 1 kW na 100 kW
- 21.2.2007 Sdělení Komise Radě a Evropskému parlamentu - odpad a vedlejší produkty
- 15.12.2006 REACH byl schválen
- 13.12.2006 Snížení recyklačních příspěvků
- 20.9.2006 Úplné znění zákona o integrované prevenci
- 2.9.2006 E-PRTR nahradí dosud platný EPER
- 29.7.2006 Novela zákona o integrované prevenci
- 17.7.2006 Společenská odpovědnost (Social Responsibility)
- 2.7.2006 Končí platnost certifikátů ISO 14001:1997